Naar aanleiding van een recente huis-aan-huismailing over thuisbatterijen in Wijchen en berichtgeving in het consumentenprogramma Radar hierover, heeft CDA-raadslid Mari van Wanroij (foto) schriftelijke vragen gesteld aan het college. De vragen richten zich op misleidende verkooppraktijken rondom thuisbatterijen, die consumenten gouden bergen beloven, maar in de praktijk vaak onrealistisch en risicovol zijn.
Tijdens de uitzending van Radar werden ongewenste verkooppraktijken aan het licht gebracht. Sommige bedrijven beloven terugverdientijden van 4 tot 5 jaar en wekken de indruk dat de batterijen bedoeld zijn voor eigen energieopslag. In werkelijkheid worden deze batterijen vaak gebruikt om te handelen op de onbalansmarkt, wat grote financiële risico’s met zich meebrengt. Daarbij hebben consumenten in zulke situaties vaak geen zeggenschap meer over het gebruik van de batterij, omdat deze volledig door de verkopende partij op afstand wordt beheerd.
Recent ontving een groot aantal inwoners van Wijchen een huis-aan-huismailing van Zonneplan, waarin wordt gesuggereerd dat het een specifiek Wijchens project betreft. Mari van Wanroij zegt daarover: “Het CDA Wijchen maakt zich zorgen over de in onze ogen misleidende aard van deze communicatie, juist nu veel inwoners op zoek zijn naar oplossingen om hun woningen te verduurzamen in het licht van de afschaffing van de salderingsregeling.” Van Wanroij: “De brochure lijkt ook te suggereren dat de gemeente Wijchen samenwerkt met het bedrijf, terwijl dit niet zo is. Dat vind ik verontrustend.”
Het CDA Wijchen wil onder andere weten of het college bekend is met deze ongewenste verkooppraktijken en welke stappen het neemt om inwoners hierover te informeren en beschermen. Ook wordt gevraagd welke rol de gemeente ziet in het reguleren van bedrijven die in Wijchen actief zijn met de verkoop van thuisbatterijen en of er mogelijkheden zijn om inwoners beter te informeren over de risico’s en kosten.
Daarnaast vraagt het CDA Wijchen naar de mogelijkheden voor de gemeente om inwoners betrouwbare ondersteuning te bieden bij de energietransitie, zodat zij met vertrouwen kunnen blijven investeren in duurzame technologieën.
CDA Wijchen hoopt dat het college snel actie onderneemt om inwoners te beschermen tegen misleiding en hen te voorzien van heldere, betrouwbare informatie over duurzame oplossingen.
-----------
Dit zijn de schriftelijke vragen die zijn ingediend:
Aanleiding:
Afgelopen maandag heeft het consumenten programma Radar van Tros/Avro aandacht besteed aan ongewenste praktijken van bedrijven die consumenten thuisbatterijen willen verkopen. Dergelijke bedrijven beloven gouden bergen bij het gebruik van thuisbatterijen. Consumenten betalen daar ook nog eens heel veel geld voor. Er worden terugverdientijden beloofd van 4 a 5 jaar, maar in de praktijk wordt daar weinig van waar gemaakt. Wat consumenten vaak ook niet beseffen dat de batterijen zijn bedoeld om te handelen op de onbalansmarkt wat grote risico’s met zich meebrengt wat in feite als misleiding kan worden beschouwd. Mensen denken dat zo’n batterij opslag voor eigen energie is maar vaak worden in dergelijke situaties batterijen volledig door de verkopende partij van afstand bestuurd waarbij de consument geen inbreng meer heeft.
Mede naar aanleiding van de uitzending van Radar heeft de Autoriteit Consument en Markt mensen gewaarschuwd voor aanbieders van thuisbatterijen via telefonische verkoop en social media.
Recent zijn er door het bedrijf Zonneplan via een huis-aan-huismailing ook thuisbatterijen aangeboden aan inwoners van Wijchen. Daarbij wordt gedaan alsof het een Wijchens project is, waarbij de suggestie wordt gewekt dat het speciaal voor inwoners van Wijchen is opgezet. Veel inwoners zijn bezig met het verduurzamen van hun woning en zoeken oplossingen om dat te realiseren. Een thuisbatterij komt daarbij steeds meer in beeld sinds betaald moet worden voor het terugleveren van zelf opgewekte energie en sinds kort nog meer omdat het salderen nu definitief wordt afgeschaft.
Naar aanleiding hiervan heeft het CDA Wijchen de volgende vragen aan ons college:
Is het college op de hoogte van de ongewenste verkooppraktijken rondom thuisbatterijen, zoals beschreven door Radar, waarbij consumenten worden misleid met onrealistische terugverdientijden en beperkte zeggenschap over het gebruik van de batterijen? Welke stappen onderneemt het college om inwoners van Wijchen hierover te informeren en te beschermen?
Heeft het college kennisgenomen van de huis-aan-huismailing van Zonneplan, waarin wordt gesuggereerd dat het project specifiek voor inwoners van Wijchen is opgezet? Zo ja, welke acties kan de gemeente ondernemen om dergelijke misleidende communicatie tegen te gaan?
In hoeverre is de gemeente betrokken bij het reguleren of monitoren van bedrijven die in Wijchen actief zijn met het verkopen van thuisbatterijen?
Ziet het college een rol voor de gemeente om inwoners te informeren over de mogelijkheden, risico’s en werkelijke kosten van thuisbatterijen?
Hoe kan de gemeente ervoor zorgen dat inwoners van Wijchen betrouwbare ondersteuning krijgen bij het verduurzamen van hun woning en het kiezen van geschikte energiebesparende technologieën, zodat dergelijke misleidende verkooppraktijken geen afbreuk doen aan het vertrouwen in duurzame oplossingen?