Kernachtig Wijchen: "Duidelijke communicatie en begrijpelijke brieven van de gemeente"

Van onze redactie
14 januari 2025

Recent heeft de gemeente Arnhem een ‘terugstuurservice’ ingevoerd waarmee inwoners onduidelijke brieven kunnen terugsturen. Hiermee willen zij hun dienstverlening verbeteren en zorgen dat communicatie met inwoners helder is. Raadslid Annemarie Driessen van Kernachtig Wijchen is benieuwd hoe dit zit in de gemeente Wijchen en stelde er schriftelijke vragen over.

Driessen: “In Nederland hebben 3,3 miljoen mensen van 16 jaar en ouder moeite met lezen, schrijven en/of rekenen. Dat is ongeveer 1 op de 5 mensen. Vaak hebben zij ook moeite met digitale vaardigheden, zoals het werken met een computer of een smartphone. Dat is ontzettend schrijnend, want de gevolgen zijn ingrijpend. Mensen vinden bijvoorbeeld minder snel een baan of hebben minder grip op hun geldzaken. Maar ook dagelijkse communicatie zoals appjes van de juf op school of de voetbalclub vormen een obstakel. Het is een groot verborgen probleem, want veel mensen schamen zich en vermijden situaties waarin hun lees- en schrijfvaardigheden aan het licht kunnen komen. Gelukkig wordt er steeds meer aandacht aan besteed door de overheid, scholen en maatschappelijke organisaties.

Er zijn diverse landelijke en lokale initiatieven gericht op het verbeteren van de begrijpelijkheid van overheidscommunicatie. Verschillende gemeenten maken gebruik van platforms zoals Steffie en nemen deel aan programma's als 'Direct Duidelijk' om hun communicatie te verduidelijken. Naar aanleiding hiervan heeft Kernachtig Wijchen het college gevraagd of zij het probleem herkennen dat gemeentelijke brieven soms moeilijk te begrijpen zijn voor inwoners en hoe dat in Wijchen wordt gemonitord. Ook willen we weten of het college bekend is met de ‘terugstuurservice’ van de gemeente Arnhem en andere landelijke initiatieven, gericht op laaggeletterden, zoals Steffie. We zijn benieuwd of het college ook mogelijkheden ziet om in de toekomst meer nadruk te leggen op duidelijke communicatie, bijvoorbeeld door dit expliciet op te nemen in het gemeentelijke communicatiebeleid.”


Dit bericht delen:

Advertenties