Camerata 1800: klassieke muziek bij Muziekkring Wijchen

Van onze redactie
17 januari 2016
Zondag 7 februari, De Schakel in Wijchen. 14.00 uur. Entree: € 9,-. Jongeren tot 18 jaar met legitimatie gratis toegang. Voor meer informatie kijk op www.Muziekkring-Wijchen.nl. Bel: 024 642 1976 of mail naar: muziekkringwijchen@hotmail.nl

Camerata 1800 goes German:

Dietrich Buxtehude (1637-1707) Triosonate op.1 nr.6 BuxWV 257 in d

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Sonate nr.5 BWV 1018 in f


Dietrich Buxtehude  Suite no.4 BuxWV 230 in C

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Triosonate TWV 42:a7 in a  

Georg Philipp Telemann  Sonate TWV 41:D6 in D

Heinrich Ignaz Biber (1644-1704) Sonate nr.1 in a

Johann Sebastian Bach Triosonate BWV 525 in Es


Camerata 1800 schildert de muzikale sfeer van de periode rond 1800. De musici van dit pianotrio hebben zich gespecialiseerd in de uitvoeringspraktijk van de verschillende muziekperiodes en spelen op de instrumenten die toen gangbaar waren. Klinkende namen als Haydn, Mozart en Beethoven komen dan ook vaak in onze programma’s terug. IJzersterke muziek, tot klinken gebracht zoals de componisten het waarschijnlijk zelf graag gehoord zouden hebben.

Evert Jan Schuur studeerde viool aan het Brabants Conservatorium bij Maurits van der Berg. Hij studeerde vervolgens Barokviool bij Marie Leonardt aan het Rotterdams Conservatorium en verder voor de aantekening kamermuziek aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag bij Lucy van Dael. Evert Jan heeft veel in het buitenland gespeeld met ensembles als La Chapelle Royale, La Grande Ecurie, Das Neue Orchester en La Stagione Frankfurt. Momenteel speelt hij bij Die Cappella Coloniensis en in La Académie Sainte-Cécile. Naast het concertmeesterschap bij het Nederlands Begeleidingsorkest speelt Evert Jan Schuur in Camerata Artemisia en kamermuziek met het trio Trilix. Met de groep Venster maakt en speelt hij theatervoorstellingen.
Gadze Heeres (Cello) kreeg lessen van Dmitri Ferschtman en Wieland Kuyken, kamermuziek van Eli Goren en Sandor Vegh, volgde cursussen bij John Holloway en Nicolaus Harnoncourt. Hij speelde in diverse orkesten en ensembles in Nederland waaronder het Nedederlands Philharmonisch Orkest, Het Nederlands Kamer Orkest, Amsterdam Sinfonietta en in het buitenland onder andere in La Chapelle Royale van Philippe Herreweghe en Ensemble Intercontemporain onder leiding van Pierre Boulez. Hij speelt op een cello gebouwd door Guust Francois.
Ursula Dütschler (fortepiano & Klavecimbel) is afkomstig uit Zwitserland. Zij studeerde klavecimbel bij Jörg Ewald Dähler in Bern en bij Kenneth Gilbert in Salzburg. Later volgde en studie op de fortepiano bij Malcolm Bilson aan de Cornell University in de Verenigde Staten. Zij won prijzen op internationale concoursen zoals die in Parijs (1989, klavecimbel) en in Boston (1991, pianoforte). Zowel op klavecimbel als ook op fortepiano treedt Ursula Dütschler regelmatig op als soliste en in diverse kamermuziek combinaties.

Bij het label Claves nam ze naast vele kamermuzikale uitvoeringen vier solo CD's op met klavecimbel met werken van Scarlatti, Byrd, Balbastre en Bach. Tevens maakt zij deel uit van het collectief met Malcolm Bilson dat de complete Beethoven sonates opnam op pianoforte. Verder zijn bij Brilliant Classics 2 CD's verschenen met sonates van Haydn en de complete werken voor piano vierhandig en twee piano's van Mozart met Bart van Oort.

Dit bericht delen:

Advertenties