In de afgelopen dagen overhandigde de Werkgroep Autisme Wijchen het rapport “Passend onderwijs vanuit autisme bekeken” aan de wethouder van Onderwijs, de zorgcoördinatoren van het Maaswaal College en directie Onderwijszorgcentrum Kans en Kleur tijdens de landelijke actie.
Op de foto boven: Paul Loermans, wethouder van Onderwijs neemt het rapport “Passend onderwijs vanuit autisme bekeken” in ontvangst.
De zorgcoördinatoren dhr. M. Verbruggen en mw. S. Jacobs en afdelingsleider drie havo/vwo mw. A. v.d. Maas van het Maaswaal college nemen het rapport van de werkgroep in ontvangst.
Mw. T. Blankstein, directeur Onderwijs Zorg Centrum (OZC) Kans en Kleur neemt het rapport van de werkgroep in ontvangst.
Het Pro College Wijchen en het Samenwerkingsverband VO-VSO Nijmegen e.o. hebben via de digitale snelweg het rapport in handen gekregen.
De Werkgroep Autisme Wijchen (WAuW)
De werkgroep bestaat uit ervaringsdeskundigen, deskundigen in het werkgebied ASS, Sociaal Wijkteam en Meer Voormekaar. Hun missie is om de herkenning, erkenning en participatie van mensen met autisme (ASS) in de eigen gemeente te vergroten. De huidige speerpunten zijn zorg en (levensloop)ondersteuning, passend onderwijs, sport- en verenigingsleven en overdracht van kennis en ervaring.
De werkgroep is nog steeds opzoek naar nieuwe leden. Is dit iets voor u? U kunt zich aanmelden via werkgroepautismewijchen@outlook.com. De werkgroep is ook benieuwd naar uw ervaring binnen het passend onderwijs in Wijchen. Laat het de werkgroep weten via de mail.
Landelijke actie
De visie en missie van de schrijvers van het rapport sluiten perfect aan bij de Werkgroep Autisme Wijchen, vandaar dat zij achter de landelijk actie van 13 juni tot en met 22 juni staan, waarbij meer dan tachtig ervaringsdeskundigen met autisme het
rapport aan hun eigen school of gemeente overhandigen, om hen op te roepen om vanuit autisme te kijken naar passend onderwijs.
Het rapport
“Durf verschil te maken.” Dit is een van de vele uitspraken die leerlingen met autisme doen om het onderwijs voor hen passend te maken en zo thuiszitten te voorkomen. Dit staat in het rapport: “Passend onderwijs vanuit autisme bekeken” dat ervaringsdeskundigen met autisme vandaag overhandigden aan de staatssecretarissen Dekker (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en Van Rijn (Volksgezondheid, Welzijn en Sport). Het rapport is opgesteld door de werkgroep Vanuit autisme bekeken. De werkgroep stelt dat circa 40% van de thuiszitters autisme heeft. Om die reden vragen ervaringsdeskundigen met autisme aandacht voor de knelpunten en misvattingen die passend onderwijs voor leerlingen met autisme belemmeren.
Vanuit autisme bekeken analyseerde ruim zestig praktijksituaties en sprak met leerlingen met autisme en hun ouders en betrokkenen uit onderwijs, zorg en gemeenten. Dit resulteerde in een rapport dat beleidsmakers, schoolbestuurders, leerkrachten en ouders moet aanzetten en ondersteunen om een passende leerplek te bieden aan leerlingen met autisme. Monique Post, als ervaringsdeskundig adviseur betrokken bij het rapport: “Vaak ontbreekt er een visie op diversiteit. Uitzonderingen ziet men als privilege, in plaats van regel. Daarom zien scholen vaak niet hoe ze dat maatwerk kunnen bieden. Terwijl kinderen met autisme juist duidelijk aangeven dat ze gezien willen worden als mens en niet als probleem dat opgelost moet worden.” Kira, 9 jaar: “Ik zou willen dat kinderen zelf keuzes mogen maken en niet allemaal hetzelfde hoeven te doen. En minder uit boeken en meer doe dingen.” Thomas, 12 jaar geeft aan dat hij graag een dier op school zou willen “om mee te knuffelen als ik verdrietig of overprikkeld ben.”
Merel van Vroonhoven, voorzitter van de Werkgroep
Vanuit autisme bekeken en bestuursvoorzitter van de Autoriteit Financiële Markten: “Passend onderwijs begint met een overtuiging dat we beter af zijn in een diverse samenleving. De school is een samenleving in het klein. Als een visie hierop ontbreekt, is passend onderwijs ver te zoeken. Ik hoop van harte dat dit rapport alle betrokkenen op scherp zet. Ga zelf op zoek naar oplossingen. Ze zijn er, en er mag veel meer dan veel mensen denken.
Volg je hoofd én je hart!”
Het rapport is te downloaden op
www.vanuitautismebekeken.nl/ovab
Een overzicht van de regionale overhandigingen is
hier te vinden: