Snelheidsprobleem binnen de kom
'Vroeger controleerde de politie veel op snelheid op 80km-wegen maar mede door alle snelheidsprojecten is daar het probleem afgenomen. En het neemt toe in de 30km-zones en op de 50km-wegen. Dus verleggen wij ons accent ook daarheen. Maar we blijven natuurlijk op alle wegen controleren.' Aan het woord is Hans Bijkerk, Afdelingschef Verkeer en Portefeuillehouder Verkeer bij de Politie Eenheid Oost-Nederland. Hij is al tien jaar werkzaam bij de verkeerspolitie en is onder andere verantwoordelijk voor de Dienst Verkeersongevallenanalyse (VOA). 'Ik heb dus de nodige ellende gezien en ik wil daar graag wat aan doen.'
Voetgangers en fietsers vaak slachtoffer binnen bebouwde kom
Te hoge snelheid is een groot probleem. In 2012 vielen er in Gelderland 98 doden in het verkeer en naar schatting speelde bij een derde van die ongevallen te hard rijden een belangrijke rol. Als je harder rijdt is de kans op een ongeval groter èn de afloop is ernstiger. Ook binnen de bebouwde kom. Want binnen de bebouwde kom wordt er dan wel niet zo hard gereden als daar buiten, maar hier zijn wel veel meer fietsers en voetgangers en die zijn kwetsbaar. Vandaar dat ook dit jaar weer de campagne 'Hou je aan de snelheidslimiet' loopt en dat het daarbij vooral gaat om te hard rijden op 30 en 50km-wegen. Politiecontroles spelen daarbij een belangrijke rol. Hoe dat in zijn werk gaat, leest u op
www.wijchen.nl
.